Winkelwagen

  • Producten
  • 0
  • Subtotaal
  • 0,00

Inhoud | Afrekenen

Saakeshop

  1. Tijdelijke actie:
    gratis verzending
  2. Kwaliteits-producten
  3. Lage prijzen
  4. Snelle verzending
  5. Altijd snelle reactie
  6. Eigen voorraad
Billink, achterfa betalen
 

Op de hoogte blijven?
Meld u hier aan voor
onze nieuwsbrief.

 

Superbatterij binnen handbereik?

Met de smartphones, camera’s, laptops en elektrische auto’s van deze tijd, wordt de batterij of accu een steeds belangrijkere factor in het maken van een keuze voor een bepaald product. Het is daarom niet verwonderlijk dat er over de hele wereld wordt geëxperimenteerd met de levensduur van batterijen, in een poging een “superbatterij” te creëren. De Stanford School of Engineering is het nu eindelijk gelukt om zoiets te maken. Of liever - het is ze bijna gelukt.

Lithium: efficiënt, maar instabiel

Een batterij bestaat uit drie delen: een elektrolyt om elektronen te “vullen”, een anode om de elektronen te ontladen, en een kathode om ze te ontvangen. Van alle materialen die gebruikt kunnen worden om een anode te maken, is lithium het efficiëntst. De batterijen en accu’s die we nu gebruiken zijn lithium-ion batterijen. Dat wil zeggen dat er lithium in de elektrolyt zit, maar niet in de anode. Lithium zet namelijk in veel grotere mate uit dan andere materialen wanneer het voor een anode gebruikt wordt. Door het uitzetten wordt de anode beschadigd - alsof je een geverfde ballon verder opblaast - waardoor er kortsluiting ontstaat in de accu. Daar komt nog bij dat er warmte ontstaat wanneer de anode en elektrolyt in contact komen. Lithium is zeer gevoelig voor oververhitting, en kan zelfs brand veroorzaken. Tot nu toe is het daarom nog niet gelukt om een goede lithium-anode te maken.

Beschermhuls van 20 nanometer dik

Om deze negatieve effecten tegen te gaan hebben de onderzoekers van de Stanford School of Engineering een soort beschermde laag rondom de lithium-anode ontwikkeld. Deze laag is 20 nanometer dik; dat wil zeggen dat je er ongeveer 5000 op elkaar zou moeten stapelen voordat het zo dik zou zijn als een haar. Dit flinterdunne laagje wordt in de nieuwe accu gebruikt om de lithium anode te beschermen tegen de gevaren van uitzetting en oververhitting.

Nog niet levensvatbaar

Om commercieel levensvatbaar te zijn moet een batterij een “coulombische efficiëntie” hebben van 99.9%. Coulombische efficiëntie is het percentage van de batterij dat, na ontlading en oplading, opnieuw gebruikt kan worden om stroom te leveren. De accu die nu in Stanford gecreëerd is, heeft een coulombische efficiëntie van 99%. Ze zijn er dus nog niet, maar ze zijn al wel 3% dichterbij dan bij de vorige poging - een significant verschil waar het om batterijen gaat.

Het is dus mogelijk dat de accu-technologie binnenkort een grote sprong maakt met het op de markt komen van pure lithium-accu’s. Hoeveel zo’n accu gaat kosten is nog niet helemaal duidelijk. De kans is groot dat hij eerst voornamelijk in auto’s gebruikt gaat worden, voordat hij ook voor kleinere producten als telefoons en camera’s op de markt komt. Meer weten over deze superbatterij? Lees het volledige artikel hier.



Nieuwsbrief

Mis onze speciale aanbiedingen voor nieuwsbriefontvangers niet!

Overig
Homepagina Klantenservice Over ons Contact Weblog Links/partners Privacy Algemene voorwaarden
Social media
n